2017. június 05. 20:26 - Polgár Csaba

Sword Art Online vélemény

301609.jpgNapokon át gondolkodtam és próbáltam megfogalmazni, hogy pontosan mi is véleményem a SAO-ról, mert egyrészt minden idők talán egyik legjobb anime-je, sőt túl is megyek ezen: valaha készült legjobb sorozat, amit láttam. De aztán ott van az a csúnya nagy probléma, amit úgy hívnak Alfheim Online Arc (15-25.rész), ugyanis a SAO két történet szálat dolgozott fel egy évadban, amiből ez az utóbbi koránt sem rossz, de az első 14 részhez képest harmat gyengére sikerült. Konkrétan egy Damsel in Distress történet, megspékelve még egy szerelmi trapéz szerűséggel. Élvezhető ez a szegmense is, sőt én szívesen megnéznék még egy második évadot is a SAO-ból (amire elég nagy az esély, mert egyrészt sikeres volt, másrészt még van miből dolgozni), de ez a második fele gyenge lett és kész. Az első fele viszont egyszerűen mesteri lett. A történet 2022. november 6-án veszi kezdetét, amikor egy új virtiuális MMO-t (ami pontosan az, amire az ember első hallásra gondol, egy virtuális valóság MMO) dobnak a piacra, limitált példányszámban. A főhősünk Kirito, ezen szerencsés egyike, aki emellett béta tesztelője is volt a játéknak, így örömmel veti bele magát ebbe a virtuális világba. Minden tökéletes egészen addig, amíg ki nem derül: nem tudnak kilépni a játékból. A játék készítője, Akihiko Kayaba, informálja a játékosokat, hogyha szabad akarnak lenni, akkor el kell érni a 100. emeletet és legyőzni a főgonoszt. A bajt tetézi az, hogyha a játékban meghalnak, akkor a valóságban is meghalnak, ezenfelül a Nerve Gear-t (az eszközt, amit a virtuális valósághoz használnak) eltávolítják, akkor is meghalnak. Így hát adva van cél: befejezni egy szinte befejezhetetlen játékot és életben maradni, bármi áron.
A mai világban, az internetnek köszönhetően olyan kapcsolatok nyíltak meg, ami korábban elképzelhetetlenek tűnt, bárki, bármikor kapcsolatba tud lépni bárkivel, aki akár a világ másik felén is élhet és ez elképesztő. Ugyanakkor nagyon sok kérdést is felvett, amire még igazán nem is sikerült válaszolni mind a mai napig. Lényegében ezeket a kérdéseket boncolgatja és fejti ki a Sword Art Online. Mi a valóság? A virtuális világ is valóság, vagy az csak egy jól megcsinált illúzió?  Ez tényleg csak egy "játék" vagy egy önkifejezési mód? Önmagunk vagyunk-e vagy csak egy sima álarc? Mennyire befolyásolnak minket ezek a dolgok? Megváltozunk ha másnak mutatjuk magunkat? Azzá válunk, aminek mutatjuk magunkat? Tényleg ki lehet építeni úgy egy mély kapcsolatot, úgy, hogy a félvilág elválaszt minket? Szerelembe lehet-e esni pusztán virtuális érintkezés útján? S így tovább, ezeket a kérdéseket szépen kifejeti és ezen felül is olyan dolgokba megy bele, ami mindennapi életünk szerves része. Nagyon jól meg lett csinálva. Ezenfelül különlegességnek számít, hogy ugrál a részek között, egy rész között akár hónapok is eltelhetnek, ami az elején furcsának tűnhet és zavarónak, de talán a világ egyik legnagyobb húzása volt ez. Ugyanis magát a folyamatot nem látjuk, így nem kell a "kötelező" lépeseket végig járnia, míg eljutunk egy adott pontba, hanem már ott is vagyunk, mert ez a részlet az, ami fontos, amivel tovább lehet haladni, nem pedig az út, ahogyan ide jutottunk. Emellett karakter fejlődési szempontból is egy rendkívül okos húzás volt, hiszen akár egy teljesen más személyt látunk későbbi részekben vagy a főszereplő szempontjából nézve: történik egy esemény vele és annak a végtermékét láthatjuk egy későbbi részben, hogy milyen hatást fejtett ki rá. Ily módon elmélyítve a karaktereket, és olyan interakciókat teremtve, amit amúgy hosszas fáradozás útján lehetett volna elérni. Mert ezek a részek, amik fontosak, amik tovább visznek, nem pedig az út. Ez pedig alapjába véve is érdekes, úgyis van az a "mondás": hogy nem a cél a fontos, hanem az út és itt ez megfordul és mégis a cél, a végeredmény válik fontossá. Egy rendkívül érdekes képet alkot így a világról, amin érdemes elgondolkodni, hiszen teljesen elmond azzal, amit eddig tanultunk. Picit a Walking Dead-hez tudnám hasonlítani, ahol egyrészt a végeredményt látjuk, másrészt pedig azon van a fókusz, hogy egy rakás különböző ember hogyan viselkedik egy ilyen jellegű krízis helyzetben. Zseniális. A szerelmi szálat is nagyon okosan és ügyesen sikerült megoldani.Asuna-Kirito kapcsolatát okosan szépen lassan felépítették és tényleg jó párost alkottak.  Az akciók is nagyon szépen meg lettek csinálva, és nagyon jól néz ki, ami el is várható egy 2012-es animétől.
Összességében egy nagyon jól megcsinált anime, aminek az első fele zseniális a második fele pedig csak jó, egy átlagos fantasy sztori. Érdemes megnézni, mert nagyon érdekes, és érdekes mondanivalóval operál. Aki nem akar csalódni a második felében az hagyja abba 14. résznél, ami egész okén le van zárva.Ha itt hagyták volna abba, akkor is meglettem volna elégedve. Akit pedig érdekel a folytatása tekintse egy különálló animének, ami ugyanabban a világban játszódik. Sokkal élvezhetőbb úgy. Nézzétek meg, mert mint már sokszor mondtam, az első fele egyszerűen tökéletes.

Eredeti megjelenés:2013. december 29

Megjegyzés: Bár még mindig szerettem a sorozatot, de el kell ismernem ennyi év és anime nézés után, hogy koránt sem tökéletes még az első évad első fele sem. Komoly gondok vannak ezzel a sorozattal, de én azért szeretem.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://cornersofthegalaxy.blog.hu/api/trackback/id/tr355704884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.